Crossfit – bara en ”fluga” eller här för att stanna?

Crossfit – en träningsform som på bara några år har gått från att vara totalt okänd till något många har hört talas om. Extremt hårda korta pass. Euforiska kickar. Skador. Detta verkar vara vardagen för Crossfit-utövare.

”This is survival of the fittest”. I en lokal i kvarteret Sigurd, precis bakom Västerås Central blandas Eminems låt ”Survival” med ljudet av skivstänger och vikter som slår i den svarta gummimattan på golvet. Svett. Betong. Rost. Vitt. Grått. Svart. Avskalat. Människor med målmedvetna blickar.

– En minut kvar! en lång kille överröstar musiken.

Alla verkar ta i ännu mer. Minuten har gått och passet är över. Folk stupar.

Crossfit. Jag får känslan att det är lite som med sushi – antingen hatar man det eller så älskar man det. Men de som testar verkar fastna helt. Många berättar om de kickar träningsformen ger. Hur de nästan är höga efter ett träningspass. Den stenhårda träningsformen har sitt ursprung i USA. Amerikanen Greg Glassman grundade träningsformen 1995 när han fick i uppdrag att träna poliser i Kalifornien. Crossfit som är en högintensiv träning kom till Sverige runt 2010. Men har sedan 2012 bara blivit mer och mer populär. Idag verkar det dyka upp Crossfit-boxar både här och där. Ja, det heter så – box, Crossfits alldeles egna träningslokal.

Jag kliver in i Factor Functional Gym:s folktomma träningslokal. Möts av en liten reception som trängs med ett gäng skivstänger. Längst in till höger finns ett berg av viktplattor. Några bänkar framför skåpen som pryder väggen direkt till vänster. En stor ställning och några romerska ringar som hänger från taket. Det känns som en modern och rå gymnastiksal för vuxna. Crossfit – träningsformen som ska passa alla. Vältränad, otränad, ung, gammal, tjej och kille. Grundövningarna är knäböj och de olympiska lyften – vilka är ryck och stöt. De blandas sedan med diverse andra övningar.

– Intensivt men kort. Du ska hålla högt tempo och göra snabba lyft, säger Rikard Robbins, coach och delägare av Factor Functional Gym.

Tekniken är det absolut viktigaste. Men det höga tempot ligger inte långt efter. Likaså att du utmanar dig själv och lyfter tungt. Själva passen är inte speciellt långa. Ungefär 25 till 60 minuter med uppvärmning, teknik och pass. Kort och gott är Crossfit – tunga lyft i högt tempo under kort tid. 
Läs mer i senaste numret av Dummy. Börja prenumerera här.

Text och foto: Johanna Enbäck

Comments are closed