Favela chic

 

Modehuset Givenchy släppte en t-shirt med trycket favelas. Något år tidigare lanserades klubben Favela chic i storstäder som London och Paris. Västvärlden har under lång tid kunnat låna inspiration av andra kulturer utan att ifrågasättas. De fattiga kåkstäderna i Rio de Janeiro är ett exempel. Men förra året hände något.

”Vi har fått nog av oskäliga avgifter. Vi kommer att kämpa för våra rättigheter”.

Texten på en av de tiotal affischer som är upphängda längs en flagnande trävägg i favelan Santa Marta, Rio de Janeiro. Den uppmanar till en manifestation som ägde rum den tjugofemte mars. Hundra meter längre bort kan turister köpa miniatyrstatyer av Jesus och kylskåpsmagneter.

 Inför 2014 lät Djungeltrumman några av Sveriges medieprofiler förutspå årets trender. Kulturjournalisten Fredrik Strages svarade begreppet kulturellt bemäktigande. Möjligen låg det en viss ironi bakom svaret, men det finns definitivt en anledning till varför han svarade just så.

 Begreppet syftar till hur västvärlden, kanske framförallt modeskapare, inspireras- eller lånar- av marginaliserade gruppers kultur i kommersiellt syfte. Begreppet fick ett stort medialt genomslag samma år Fredrik Strage gav sin framtidsprognos. Flera modehus hade det året släppt kollektioner som kritiserades för att ha gått för långt när de ”lånat” till sin design.

 Ett av världens kanske största modehus har två gånger på kort tid diskuterats i samma sammanhang som kulturellt bemäktigande. Franska Givenchy. Till sin vår/sommar kollektion för 2014 skapade Riccardo Tisci en t-shirt med trycket ”Favela”. T-shirten blev snabbt omskriven och hyllad av bloggare och modejournalister. Riccardo Tisci förklarade trycket med att ”män i favelor är mer naturliga och självständiga… de är inte rädda att mixa och matcha kläder. De representerar sensualitet, street och elegans”.

 Namnet ”Favela” syftar till kåkstäderna i Rio de Janeiro, Brasiliens näst största stad. Favelorna är boende åt de fattigaste delarna av Rio de Janeiros befolkning. En befolkning där en månadsinkomst för en hel familj kan ligga på ungefär 800 real, det vill säga ungefär 2400 svenska kronor. Givenchys t-shirt kostade 3000 kronor.

 Aline Gallo från Brasilien bodde tre månader i favelan Pavaozinho, men tvingades flytta därifrån eftersom hyrorna höjdes i samband med ”utrensningen” inför fotbolls-VM i sommar och OS 2016. Hon har varken hört talas om Givenchy eller t-shirten. Hennes kompis Sandro Langer har däremot gjort det och när den kommer på tal skakar han på huvudet.

– Människan är inget gott släkte.

 Emma Lindblad doktorerar i modevetenskap vid Stockholms universitet. Hon menar att det är av stort intresse att prata om kulturellt bemäktigande i förhållande till modebranschen eftersom det finns en stor komplexitet i processen att föra något som är så symbolladdat från en kontext till en annan.

– Utifrån den närliggande historia västvärlden har av att dominera minoritetsbefolkningar så önskar jag att det skulle finnas en större kulturell respekt. Personligen känns Givenchys t-shirt med favelatryck som ett uttryck för maktutövning som känns minst sagt cynisk, säger Emma.

Läs mer i senaste numret av Dummy. Börja prenumerera här.

Text: Emelie Carlsson

Comments are closed